Následující úlohy můžete řešit v libovolném pořadí. Body získané za každou úlohu se násobí koeficientem, který je u každé úlohy uveden a vyjadřuje její obtížnost. Za jednu úlohu můžete získat maximálně 10 bodů (před násobením koeficentem); z toho je 6 bodů určeno na ohodnocení funkčnosti, 3 body na efektivitu řešení a zbývající jeden bod slouží k ohodnocení dokumentace a přehlednosti odevzadaného zdrojového textu programu. Na řešení úloh máte 4 hodiny čistého času.
Napište program počítající počet dnů mezi dvěma zadanými datumy - tedy kolik
dnů uplyne od poledne prvního dne do poledne druhého dne. Datumy budou zadány ve
formátu den.mesic.rok, měsíc bude zadán číselně, rok čtyřciferně. Omezte se na
datumy od 1.1.1950 do 31.12.2049.
Např. mezi 1.1.98 a 3.1.98 je rozdíl 2 dny.
Koef.: 1
Jakou křivku opíše bod na stěně kutálejícího se kotouče? Po vodorovné ose se
valí kotouč o poloměru 25. Pohyb začne u levého okraje obrazovky (okna) - střed
kotouče se dotýká okraje. Bod pevně umístěný na kotouči leží na počátku pohybu
na svislici procházející středem kotouče, pod jeho středem ve vzdálenosti x
(načtěte, 0<=x<=100).
Vykreslete křivku,kterou opíše tento bod při pohybu kotouče směrem doprava. Samotný
kotouč nevykreslujte, postačí jen vykresení zkoumané křivky, vodorovné osy a osy,
po které se pohybuje střed kotouče.
Koef.: 2,5
Jakou křivku opíše bod na stěně kutálejícího se kotouče ? Po vodorovné ose se
valí kotouč o poloměru 25. Pohyb začne u levého okraje obrazovky (okna) - střed
kotouče se dotýká okraje. Bod pevně umístěný na kotouči leží na počátku pohybu
na svislici procházející středem kotouče, pod jeho středem ve vzdálenosti x
(načtěte, 0<=x<=100).
Vykreslete křivku,kterou opíše tento bod při pohybu kotouče směrem doprava.
Vykreslování doplňte animací kotouče, během animace zobrazujte také spojnici
středu kotouče a zkoumaného bodu.
Koef.: 2,5
Napište program, který pro zadané přirozené číslo n (n=1..2 000 000 000)
zjistí, kolik nul bude na konci čísla n!, zapsaného v desítkové soustavě.
Pro funkci faktorial platí: n!=1*2*3* ... *(n-1)*n
Koef.: 1,5
Vypracujte program pro zomm černobílého výkresu uloženého v souboru tvaru BMP. Při změně velikosti je nutno zachovávat sílu čar.
Koef.: 2,5
Napište program, kterému se zadá adresářová cesta (C:\TP), a program spočítá velikost všech souborů v daném adresáři a jeho podadresářích. Vypište také počet prozkoumaných podadresářů a souborů. Umožněte načtení cesty z příkazové řádky.
Koef.: 1,5
Vytvořte program zjišťující, zda se v adresářové struktuře vyskytují dva stejné soubory. Stejné ne podle názvu, ale stejné svým obsahem. Parametrem programu bude cesta (respektive adresář), jehož podadresáře mají být prozkoumány.
Mějme například takovýto adresářový strom:
délka data --|-cecko - prg1.c 1245 | \ prg2.c 2304 \-pascal - prg1.c 14567 \ prg2.bak 2304
Parametrem bude adresář data. Program tedy prohledá celý tento adresář včetně
všech jeho podadresářů a vypíše:
Soubory prg1.c program nevypíše, protože se shodují názvem (to nás nezajímá), ale soubory prg2.c a prg2.bak se shodují nejen délkou, ale předpokládejme i obsahem. Proto je program vypíše. Umožněte rozvněž zápis výsledků do souboru. (např. jako poslední nepovinný parametr příkazové řádky).
Koef.: 3
Hodnotí se praktičnost ovládání z hlediska hráče.