Programovací jazyk Karel má jistou množinu základních příkazů a konstrukcí.
Příkazy je možné rozšiřovat o vlastní příkazy (podprogramy).
- Základní příkazy jsou následující:
- POLOZ položí na políčko, kde Karel stojí, jednu značku
- ZVEDNI zvedne značku z políčka, na němž Karel stojí
- KROK Karel udělá jeden krok (posune se o políčko) ve směru, kam je otočen
- VLEVO-VBOK Karel se otočí vlevo oproti směru, kam je teď otočen
-
- Řídící konstrukce
- OPAKUJ n opakuje n krát příkazy
- příkaz
- příkaz
- KONEC
-
- DOKUD podmínka dokud je podmínka splněna, vykonává zadané příkazy
- příkaz
- příkaz
- KONEC
-
- KDYZ podmínka provede zadané příkazy když je podmínka splněna
- příkaz
- příkaz
- KONEC JINAK nepovinná část příkazu KDYZ, příkazy se vykonávají, když podmínka
není
- příkaz splněna
- příkaz
- KONEC
-
- PRIKAZ nový_příkaz definuje nový příkaz (podprogram), ten lze vyvolat jako
ostatní příkazy,
- příkaz příkaz může volat i sám sebe
- příkaz
- KONEC
-
- ; komentář takovýto řádek je komentářem a nedělá nic
- # komentář takovýto řádek je také ignorován
- prázdné řádky jsou stejně jako komentáře ignorovány
-
- Pravidla pro tvorbu podmínek jsou následující:
- Podmínka začíná slovem JE nebo NENI a za mezerou následuje jedno ze slov ZED,
ZNACKA, SEVER, JIH, ZAPAD, VYCHOD. Značka je testována na políčku kde Karel stojí,
zeď se testuje na políčku před Karlem. Podmínka SEVER je pravdivá když je Karel
otočený čelem k horní zdi, JIH k dolní zdi a podobně (pozn. ZAPAD je
vlevo).